Jak powszechnie wiadomo filmować może każdy. Ale nie każdy, kto prowadzi obiektyw kamery, staje się prawdziwym filmowcem. Większość produkuje nagrania domowe, które trafiają na półkę obok albumu ze zdjęciami, jako pamiątka z… Ty masz większe aspiracje, a włożona już przez Ciebie praca wymaga poważnego podejścia do filmowania https://slash.com.pl/w-jaki-sposob-urzadzic-mala-przestrzen-w-naszym-domu/. Dlatego, oprócz kamery, musisz zadbać o dodatkowy sprzęt. Będzie nim statyw, mikrofon typu shotgun, reflektor oraz monitor.

Naturalnie będziesz potrzebował jeszcze innego sprzętu, jak choćby obiektywu szerokokątnego, wózka kamery, może nawet ramię kamery i przede wszystkim wielu metrów kabli łączących sprzęt. Przerażony? Spokojnie, to wszystko może się znajdować w Twoim zasięgu bez konieczności kupowania, musisz tylko uważnie się rozejrzeć.

Twoi znajomi mogą mieć coś ze sprzętu, który jest Ci potrzebny, musisz jedynie się rozpytać i poszukać. Może w szkolnym kółku fotograficznym, albo innej organizacji, do której uzyskasz dostęp dzięki znajomym. Wszystko to po to, aby Twój film wyszedł z kategorii amatorów. Naprawdę warto spróbować. Kamera jest sercem! Bez niej nie będzie filmu. Postaraj się, by była to kamera cyfrowa – im wyższej jakości, tym lepiej dla Twojej produkcji. Jeśli na tym się nie znasz, poszukaj w Internecie, na forach internetowych lub popytaj fachowców, choćby w sklepie z kamerami – będziesz mógł o nich posłuchać, fizycznie je zobaczyć i porównać ceny https://slash.com.pl/w-jaki-sposob-wycenic-prace-filmowca/.

Oczywiście jest jeszcze kamera, którą być może już posiadasz, a jej zaletą jest to… że już jest. Unikaj kamer typu Hi8, tak zwanych analogowych. Przy ich zastosowaniu będziesz potrzebował sprzętu konwertującego, a sama obróbka materiału nagranego na tego typu nośniku, pochłonie wiele czasu. Już lepsza jest mała kamera cyfrowa. Im więcej „bajerów” ma w sobie kamera, tym ciekawiej przy nagrywaniu, a później przy obróbce. Ale to pozostaje w Twojej gestii – zadaj sobie pytanie co już masz, co możesz zdobyć, lub na co Cię stać. Jedno jest pewne – nawet najlepsza kamera nie zastąpi człowieka i jego oka, którym ją prowadzi. Jeśli stworzyłeś ciekawy scenariusz i masz w sobie ducha filmowca, to nawet prostą kamerą cyfrową możesz nakręcić dobry film, dużo lepszy od filmu kręconego super kamerą, ale robionego przez człowieka bez wyobraźni. Statyw sprawi, że Twój film zostanie nakręcony „prosto”.

Domyślamy się, że wolisz kręcić „z ręki”. To częsty błąd stosowany przez filmowców amatorów. Proste i funkcjonalne statywy są już dostępne w przystępnych cenach, nie potrzebujesz profesjonalnego statywu, choć byłby najlepszy. Statyw ma stać stabilnie na podłożu, utrzymać wagę Twojej kamery i płynnie się poruszać do przodu i do tyłu. Ta ostatnia czynność jest typowa dla statywów do kamer, ale możesz wykorzystać statyw do aparatów fotograficznych, który jest pozbawiony funkcji poruszania. Najważniejsze, aby był. Dźwięk jest drugim po obrazie priorytetem, który wyróżnia film – pozytywnie, lub negatywnie. Po kamerze, to drugi najważniejszy wydatek.

Należy unikać mikrofonów wbudowanych w kamerę, lub nakładanych na kamerę. Z ich pomocą możesz utrwalać dźwięk z imprezy imieninowej, ale na pewno nie uda Ci się podejść do aktorów, którzy grają w pewnym oddaleniu. Bardzo wyraźnie nagrasz szum z otoczenia, ale nie dialog. Chyba, że aktorzy będą wykrzykiwali swoje kwestie, a Twój film będzie nosił tytuł „Wrzask”. Może być śmiesznie, ale chyba nie o to Ci chodzi. Niewskazane są także mikrofony dynamiczne, używane powszechnie w zespołach muzycznych. Ich cechą jest „łapanie” dźwięków, które są blisko (np. z ust), co oznacza, że nie wychwytują dźwięków z otoczenia. Wskazane jest stosowanie mikrofonów typu shotgun, o dużej precyzji i rejestracji dźwięku ze znacznej odległości, są to mikrofony kierunkowe. Niektóre egzemplarze mogą przekazywać dźwięk bezprzewodowo, ale lepiej jest, kiedy mikrofon jest sprzęgnięty z kamerą za pomocą kabla